Histrionic Personality Disorder (HPD) Dan Hubung Kait Dengan Attention Seeker | Pernahkah anda mempunyai pengalaman berhadapan dengan seseorang "pencari perhatian" atau Attention Seeker? Ramai yang tidak mengetahui atau menyedari seseorang yang dikenali itu mempunyai ciri-ciri Attention Seeker sehingga tanda-tanda ketara kelihatan dalam diri seseorang.

Kenali dengan lebih dalam siapakah "Attention Seeker"
Kenali dengan lebih dalam siapakah "Attention Seeker"


Definisi Attention Seeker

"Attention Seeker adalah seseorang yang bertindak semata-mata dengan cara yang ditujukan untuk meraih perhatian orang lain".

Bagi seseorang "Attention Seeker", mendapatkan perhatian akan membuat mereka berasa lebih baik, dapat meningkatkan "Self-Esteem" tanpa mengambil kira baik atau buruk perhatian yang mereka dapati. Segelintir orang tidak membantu sebaliknya bertindak mencari perhatian dan mereka akan menggunakannya dalam mendapatkan penghormatan dari orang lain. Malah sesetengah "Attention Seeker" sanggup melakukan perkara yang tidak masuk akal hanya untuk mendapatkan perhatian. 



Histrionic personality disorder (HPD)

Menurut Persatuan Psikiatri Amerika, "Histrionic personality disorder (HPD)" ditakrifkan sebagai ganguan keperibadian yang dicirikan oleh corak emosi mencari "constant attention-seeking". Ianya termasuklah tingkah laku yang mengganggu dan memerlukan perhatian yang berlebihan. 

Seseorang yang mempunyai HPD ini cenderung kepada situasi yang lebih dramatis, yang mungkin menjejaskan hubungan dan membawa kepada kemurungan. HPD didiagnosis empat kali lebih kerap di kalangan wanita sebagai lelaki. Ia memberi kesan kepada 2-3% daripada penduduk umum dan 10-15% dalam institusi kesihatan mental pesakit dalam dan di luar pesakit. 


HPD terletak pada kumpulan dramatik gangguan keperibadian. Seseorang HPD mempunyai keperluan yang tinggi untuk perhatian, membuat penampilan yang kuat dan tidak sesuai, membesar-besarkan kelakuan dan emosi mereka, dan mengidamkan rangsangan. 


Mereka mungkin menunjukkan tingkah laku provokatif seksual, mengekspresikan emosi yang kuat dengan gaya impresionistik, dan mudah dipengaruhi oleh orang lain. Ciri bersekutu termasuk egosentrisme, kepuasan diri, kerinduan berterusan untuk penghargaan, dan kelakuan manipulatif berterusan untuk mencapai keperluan mereka sendiri.


Dalam bahasa lebih mudah, "Attention Seeker"  bukanlah bermulada dari masalah "Depressi" atau kemurungan. Mereka adalah manusia yang normal dan waras pada asalanya tetapi mempunyai gangguan peribadi untuk mencari perhatian yang tinggi dari orang lain menyebabkan keadaan bertambah parah dan membawa kepada kemurungan apabila tindakan mereka melakukan sesuatu yang ekstreem tidak diendahkan oleh orang yang disasarkan.


Berhadapan dengan seseorang "Attention Seeker", ia boleh meletihkan. Ini kerana anda harus sentiasa perlu memenuhi keperluan seseorang "Attention Seeker" yang dahagakan perhatian yang banyak daripada anda. 



[Baca] : Kenali Ciri-Ciri Attention Seeker


"Attention Seeker" mungkin tidak selalu bertindak dalam semua cara di atas, dan sesetengahnya amat melampau, tetapi mereka pandai menggunakan peluang untuk anda menggunakan kesemua masa dan usaha anda untuk memberi perhatian kepada mereka. Anda seharusnya bijak memerhatikan beberapa tingkahlaku mereka untuk menyelamatkan diri dan masa anda pada masa akan datang.


Memaparkan dramatik yang kerap, cerita-cerita yang dibesar-besarkan, dan konflik merupakan tanda-tanda pencari perhatian. Jika seseorang mengganggu anda dengan tingkah laku ini, perkara terbaik untuk dilakukan ialah mengabaikan kecurigaan mereka.

Batasan peribadi yang kuat dapat membantu anda tetap tenang dan terkendali. Sekiranya pencari perhatian adalah orang yang dikasihi, bagaimanapun, anda mungkin mahu melihat sama ada anda boleh membantu mereka mengatasi tingkah laku mereka dengan bantuan seorang profesional kesihatan mental.

Cara Menangani Attention Seeker

1. Bertindak Balas Terhadap Tingkah Laku Mereka

Abaikan mereka jika mereka melakukan sesuatu yang mengganggu anda. Mengabaikan tingkah laku adalah cara terbaik untuk menunjukkan bahawa ia tidak akan mendapat perhatian daripada anda. Jangan melihat pencari perhatian atau meminta mereka berhenti. Hanya berpura-pura seolah-olah mereka tidak melakukannya.

Kekalkan tenang semasa tingkalaku bodoh mereka. Jika anda tidak boleh mengabaikan orang itu, cuba untuk tidak menunjukkan emosi semasa berinteraksi dengan mereka. Jangan mengungkapkan kemarahan, kekecewaan, atau keseronokan. Jangan berpura-pura berminat dengan apa yang diperkatankannya. Hanya tenang sahaja.

Minta fakta jika mereka cuba memainkan mangsa. Mengenakan mangsa adalah cara biasa bagi pencari perhatian untuk mendapatkan simpati dan pujian. Mereka mungkin menceritakan kisah dramatik di mana mereka menjadi sasaran dan dihina. Sebagai tindak balas, tanya soalan objektif tentang fakta-fakta cerita, bukan tentang emosi atau perspektif tukang cerita.

Belajar untuk menjauhkan diri semasa situasi berbahaya atau melampau. Pencari perhatian akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan reaksi dari anda. Sesetengah mungkin terlibat dalam paparan yang lebih dramatik untuk perhatian. Jika keadaan terlalu sukar untuk ditangani, terus tinggalkan si pelaku. Ini akan memberitahu mereka bahawa perlakuan mereka tidak akan memberi reaksi seperti yang mereka mahu.

2. Membina Sempadan

Beritahu mereka apakah tingkah laku mereka yang anda akan dan tidak akan bertolak ansur. Pastikan pencari perhatian memahami bahawa anda tidak akan berurusan dengan tingkah laku tertentu. Jika mereka tahu bahawa aktiviti tertentu tidak akan mendapat perhatian daripada anda, mereka mungkin berhenti melakukannya pada masa akan datang.

Tetapkan had masa untuk perbualan dan perbincangan. Seorang pencari perhatian dengan cepat mengambil masa dan hari anda dengan cerita dan keperluan mereka. Untuk membantu anda melepaskan diri, beritahu mereka berapa lama masa yang anda ada untuk bercakap dengan mereka.

Berhenti mengikuti akaun media sosial mereka. Sesetengah orang mungkin menyebarkan atau menyiarkan terlalu banyak di media sosial, seperti Facebook, Instagram, atau Twitter. Jika kenyataan ini menjengkelkan anda, hanya buang mereka dari senarai rakan anda atau hapuskan kenyataan mereka dari fikiran anda.

Kurangkan hubungan dengan mereka jika menyebabkan tekanan, kebimbangan, atau gangguan. Jika pencari perhatian mencipta terlalu banyak beban dalam hidup anda, berhentilah berhubung dengan mereka jika boleh. Jika ini tidak mungkin, kurangkan interaksi anda dengan mereka sebanyak mungkin.

Sumber: www.wikihow.com & www.psychologytoday.com


Terima kasih kerana membaca. Anda dialu-alukan untuk tinggalkan komen dan kongsikan artikel ini untuk perkongsian ilmu. Jemput klik >>disini<< untuk follow Blog Bonda Chanteq.