Ciri-Ciri Attention Seeker

Kenali Ciri-Ciri Attention Seeker
Kenali Ciri-Ciri Attention Seeker

Beberapa ciri Attention Seeker dikenal pasti bagi seseorang yang mencari perhatian berlebihan dalam keadaan sekeliling.


1. Berjuang secara berterusan (Persistensly Bragging)

Attention Seeker sangat baik untuk mempamerkan pencapaian mereka, walaupun apa yang mereka ceritakan tentang mereka bukanlah satu pencapaian sama sekali. Memanipulasai cerita-cerita yang dibesar-besarkan yang mungkin berdasarkan setengah kebenaran, kerana pencari perhatian adalah beberapa pengulas cerita yang paling  baik, mengagumkan dan dengan gembira akan menghiasi semua cerita yang mereka perlu sampaikan.

2. Memancing untuk Pujian

Attention Seeker sentiasa mencari penegasan siapa mereka, atau siapa yang mereka anggap menjadi diri mereka. Mereka bertindak kurang bijak dengan bertanya kepada anda jika mereka kelihatan baik atau memberitahu anda mereka fikir mereka kelihatan buruk maka menunggu untuk anda memberikan pujian kepada mereka adalah langkah mencari perhatian klasik. Mereka tidak menuntut dihormati di sini, mereka hanya mencari rangsangan ego dan pujian adalah cara mudah untuk mendapatkannya.

3. Mangsa Profesional

Attention Seeker sangat baik untuk memainkan mangsa. Pencari perihatin tidak sepatutnya salah tetapi selalu nampak salah. Ianya hanya satu perbuatan untuk meraih simpati. Apabila simpati yang anda berikan kepada mereka akan menjadikan anda memberi perhatian yang mereka perlukan. Ini membuatkan mereka merasa istimewa dimata anda untuk sedikit masa sehinggakan mereka mahukan perhatianyang lebih banyak.

4. Pengadu yang berterusan

Attention Seeker akan merasakan tidak ada yang cukup baik untuknya. Malah menemui yang terbaik juga tidak cukup baik bagi mereka. Selalunya masalah teman lelaki, masalah ibu bapa atau masalah rakan-rakan akan menjadi sebab pada mereka. Mereka akan mengeluh apabila gagal didalam sesuatu perhubungan dengan rakan sekerja. Sinisme ini adalah satu cara mudah untuk menarik orang kepada mereka dan menuai simpati mereka.

5. Sentiasa Menyebabkan Masalah

Attention Seeker akan sentiasa mecipta masalah dengan orang yang dirasakan dapat memberi perhatian kepadanya daripada berdamai. Menjadikan masalah masa lalu adalah salah satu sebab dan punca untuk mereka perbesarkan dalam meraih simpati. 

6. Merasa Tidak Pernah Membosankan Kepada Rakan

Kehidupan Attention Seeker adalah lebih kedepan daripada anda tanpa keraguan. Mereka tidak akan menjawab soalan dengan jawapan yang mudah kerana kehidupan mereka begitu penuh dengan kegirangan bahawa mereka hanya perlu memberitahu anda tentang apa-apa peluang. Mereka akan memberi anda kesan kehidupan mereka begitu hebat sehingga anda harus merasa bertuah untuk menjadi kenalan mereka.

7. Dramatik Pada Media Sosial

Anda tahu orang-orang yang menghantar status utama tetapi tidak pernah menjelaskan masalahnya? Ini adalah sikap mencari perhatian biasa. Mereka memancing untuk orang ramai untuk memberi mereka mesej dan bertanya apa perkara itu, kerana melihat bahawa orang yang peduli hanya membuat mereka berasa lebih baik.

8. Mereka Seolah-Olah Mengenali Semua Orang

Attention Seeker seolah-olah mengenali semua orang. Tidak kira apa yang anda katakan, walaupun mereka tidak pernah bertemu, Attention Seeker akan berlagak seolah-olah mengenali mereka. 

9. Mereka Boleh Mengubah Arah Perbualan Dengan Mudah

Attention Seeker akan membawa anda kedalam dunia mereka sendiri. Tidak kira apa perbualan itu, ia mungkin mengenai band kegemaran anda dan mereka akan melihat mereka tampil di sesuatu majlis. Sungguh mengagumkan bagaimana mereka dapat mengubah perbualan sekitar untuk mengenainya sebelum anda melihat bahawa mereka telah melakukannya.

10. Melakukan Perkara Dangkal

Tingkahlaku Attention Seeker seringkali diragui dan kesahihan cerita kehidupannya juga seringkali berubah-ubah.

11. Berpura-pura Dalam Mencari Perhatian 

Attention Seeker seringkali mengada-adakan cerita yang tidak benar sekadar ingin mencari perhatian daripada seseorang yang difikirkan dapat memberi dia perhatian yang tinggi. Sikap berpura-pura Attention Seeker akhirnya diketahui dan memakan diri sendiri.

12. Tidak Dapat Menjelaskan Kejengkelan Tindakannya

Attention Seeker tidakan sama sekali mengakui kesilapannya untuk mencari perhatian memandangkan ianya telah menjadi tabiat hidup yang tidak boleh dibendung walau berkali-kali sikap jengkelnya terbongkar.

13. Bertindak Kurang Bijak Dengan Konsisten

Attention Seeker akan mengunlangi perbuatan mencari perhatian dengan konsisten. Ianya akan mengulangi sesuatu perkara tanpa merasa menyesal. Setiap hari Attention Seeker akan sahaja menimbulkan perkara rekaan dengan tujuan menarik perhatian. 

14. Senantiasa Merancang Untuk Meraih Simpati 

Attention Seeker akan meraih simpati atas kejadian yang menimpa dirinya. Meraih simpati seperti menangis yang dibuat-buat semata-mata untuk meraih simpati.

15. Tidak Perduli Terhadap Teguran 

Attention Seeker mempunyai keyakinan yang tinggi dalam mempengaruhi orang lain dalam meraih simpati. Ianya juga sukar untuk orang lain menasihatinya sehingga mereka sedar sendirinya tiada orang yang senang dengan tingkah lakunya. 

Mungkin sedikit sebanyak ciri-ciri Attention Seeker ini dapat membantu anda dalam berhadapan dengan mereka yang mempunyai ciri-ciri ini. Bertindaklah dengan bijak jika anda tidak mahu hidup anda terbeban dengan tingkah laku Attention Seeker ini.

Sumber: www.wikihow.com & http://www.bilalelakiberbicara.com