ULANGTAHUN BONDA CHANTEQ KE 42 TAHUN



Hai...Assalammualaikum dan salam sejahtera dari Bonda Chanteq untuk pembaca semua. Entry kali ini agak santai sahaja Bonda coretkan buat tatapan anda semua. Tahun 2019 ini telah menambah setahun usia Bonda. Januari ini adalah bulan ulang tahun kelahiran Bonda. Yang keberapa?...Yang ke 42 tahun...dah meningkat usia Bonda tahun ini. Alhamdulillah, dipanjatkat syukur kepada Allah yang telah memberi peluang menghirup nafas segar selama 42 tahun dimuka bumi ini.

Sambuatan ulangtahun kali ini simple saja. Kalau nak tahu, anak bujang Bonda plan semua ni. Kebetulan pula Bonda waktu ini telah mengalami sakit gigi yang sangat-sangat teruk. Tapi kerana anak Bonda dah plan nak bawa keluarga keluar makan jadi Bonda gagahkan juga.


Inilah sebahgian keluarga besar Bonda. Bonda mempunyai 4 orang anak saudara

Sambutan ulangtahun ni Bonda sambut sekali bersama-sama kakak sulung Bonda yang juga lahir pada bulan January tetapi berbeza tahun. Setiap tahun kebiasaannya memang kami akan sambut bersama-sama jika berada ditempat yang sama. Sambutan kali ini walaupun tak cukup korum, Ahlamdulillah meriah dan berjalan lancar. Walaupun suami bonda tidak dapat hadir bersama kerana bertugas diluar daerah, ketiadaan adik bongsu, abang dan kakak ipar yang last minit ada kecemasan, tetap meriah.

Sambutan ulangtahun kali ini anak bujang Bonda bawak kami sekeluarga menjamu selera di K-Fry One Utama. Sambutan kali ini tidak ada kek hari jadi. Jemu kiranya setiap kali sambut birthday potong kek. Jadi, jamu selera memadai. Sudah tentulah ianya sejenis makanan Korea. Errrmmm....entah manalah darah Korea ada mengalir yang minat sangat dengan makanan Korea tu. Walaupun Bonda bukanlah penggemar makanan Korea, pertama kali kesini dan menikmati kesemua menunya sedap-sedap belaka. 

Tambahan pula anak-anak saudara Bonda memang sukakan makanan Korea. Maklumlah...sekarang inikan anak-anak kecil memang terpengaruh dengan K-Pop...Mereka apa lagi....Bila abang besar nak belanja, terus bersiap tanpa berlengah. 

Menu Pilihan Anak Bonda


Kalau nak tahu apa menu pilihan anak Bonda, boleh tengok gambar-gambar dibawah. Semuanya sedap-sedap belaka. Walaupun bukan penggemar makanan Korea, Bonda tersuka pula makanan disini. Bonda serahkan keputusan memilih menu makanan kepada anak bujang sorang ni..Maklumlah...Anak tunggal...Intan payung buah hati pengarang jantung Bonda...Jadi, biarkan dia yang memilih untuk mamanya. Syaratnya...mama tidak boleh cerewet!!...(Walaupun dia sedia tahu yang mamanya seorang yang OCD tinggi)...Birthday girl tidak boleh banyak 'songeh' katanya.














Minuman Pilihan

Minuman pilihan kali ini, Bonda memilih Lychee Rita yang mengandungi Apple Barbican Soda bersama Blanded Lychee Flavor dan Strawberry Rita mengandungi Apple Barbican Soda bersama Blanded Strawberry Flavor. Uniknya air ni boleh diminum untuk 3 - 4 orang. Jadi, jimat lah sedikitkan. Minuman lain pula, kami pilih air tembikai. 




"Mango Bingsoo"
Pencuci Mulut yang diberi nama "Mango Bingsoo"

Pencuci Mulut 

Pencuci mulut atau dessert ni terdiri daripada potongan buang mangga dan juga pati manggo yang di curahkan didalam mangkok. Apa sebenarnya "Mangao Bingsoo" ni? Mango Bingsoo ni samalah macam ABC kita kt Malaysia ni. Lapisan bawah sekali diletakkan Mangga yang dah dikisar jadi macam pati pekat dan juga air batu yang dikisar halus sehalusnya macam ABC. Sekali pandang nampak macam aiskrim, tetapi sebenarnya adalah kisaran air batu yang betul-betul halus. Macam serbuk dan debu. Dilapis semula dengan Mango yang dikisar diselang seli dengan air baru kisar. Dibahagian atasnya airbatu kisar tadi dilitupi dengan potongan buah mangga. Dan diatas sekali diletakkan sebuku aiskrim vanilla yang dituangkan dengan pati mangga tadi. Rasanya?....Perrrhh!!...sedappp sangat!!...semangkok boleh makan 5 orang. Berbaloikan!!





Jumlah Bill?
Nak tahu berapa jumlah Bill makan malam tu?...Total Bill lebih kurang RM300.00++....nampak macam mahal...tapi Bonda rasa harganya berpatutan dengan kuantiti yang disediakan...berbanding jumlah orang yang didalam group kami yang makan disana. Sebenarnya banyak lagi kuantitinya...cuma gambar yang diambil tidak menyeluruh...nak buat macammana...penulisnya tengah sakit gigi... mengharapkan orang lain ambilkan gambar, agak mengecewakan....hahahahhaha.... Memang sedap makanan disini..Mesti anda semuapun teringin nak merasai menu di K-Fry ini kan?...Bolehlah mencuba makanan Korea ini.

Bonda nak ucapkan ribuan terima kasih kepada ahli keluarga Bonda teruma ibu Bonda yang dah melahirkan Bonda dan membesarkan dengan penuh kesabaran. Sentiasa bersama dengan Bonda di setiap waktu susah dan senang. Terima kasih untuk anak Bonda yang berusaha plan raikan sambutan hari lahir Bonda tahun ini. Terima kasih juga kepada adik beradik Bonda yang selalu ada bersama-sama Bonda walau dalam keadaan apa jua. Daannnnnnnn....terima kasih untuk sahabat-sabahat yang mengenali Bonda yang telah memberi ucapan Hari Lahir buat Bonda.




Bonda sayang kamu semua!!