BEZA HARGA MAKANAN DAN BARANGAN KEPERLUAN DULU DAN SEKARANG



Cuti panjang sempena Tahun Baru Cina ini sudah semestilah ramai yang mengambil kesempatan bercuti panjang dan pulang ke kampung. Cuti panjang macam ni lah Bonda ambil kesempatan untuk mengemas rumah dan memasak. Almaklumlah...sepanjang minggu sibuk dengan urusan harian. Masakpun apa yang patut saja. 

Entry kali ni saja Bonda nak ajak pembaca berkongsi tentang harga barangan dan makanan masa kini. Perbezaannya amat ketara. Bukan beza dengan 20 tahun dulu, tapi mungkin berbeza sekitar 2 tahun. Kalau anda adalah seorang yang biasa membeli barangan keperluan harian dan seorang yang sentiasa peka dengan perbezaan harga dari satu superstore atau hypermarket, anda pasti tahu sesuatu barangan itu harganya naik atau tidak.

Jika diperkatakan tahun ini adalah 2019, mana mungkin harga barangan dan makanan sama macam 10 tahun dulu. Betul tak? Sedikit sebanyak memang terasa kenaikan harga barangan ini, dan kita tidak punya banyak pilihan. Pilihan yang ada hanyalah "Beli atau Tidak".

Jika dilihat resit diatas, barangan yang dibeli adalah dibawah RM5.00. Tapi, dengan bilangan barangan yang tidaklah begitu banyak, sekali perbelanjaan hampir RM50.00. Suka atau tidak, nyata ianya terpaksa juga kita hadapi kerana ianya keperluan kepada kita.


Harga Kicap Jalen RM5.50

Haaaaa....Bonda sekeluarga memang penggemar kicap Jalen ni. Sejak jenama ini diperkenalkan di Malaysia, menjadi jenama kedua selepas kicap Kipas Udang mendapat tempat dihati rakyat Malaysia sejak 20tahun dulu. Jika dibandingkan harganya sekitar 90'an, memang jauh bezalah dari sekarang. Cuma, 2,3 tahun dulu harga kicap botol sederhana besar ni sekitar RM3.70 sahaja. Tahun 2019 hargannya dah mencecah RM5.50! Banyak juga naik harganya. Tapi nak buat macammanakan. Sebab kicap memang tidak boleh dipisahkan disetiap kali makan...hahahaha...



Burger Daging Cheese RM5.50

Bonda ni penggemar burger yang dijual di warung tepi jalan. Rasanya lebih sedap dan enak berbanding dengan burger Mcd or KFC. Citrarasa masing-masing, pasti berbeza. Tahun 2019 harganya sudah mencecah RM5.50! Mahalkan? Agak mahal jugalah berbanding tahun lepas punya harga. Ingatkan masih lagi berharga RM3.70, rupanya lebih dari itu. Sama macam kes kicap jugalah, pilihan kita beli atau tidak. 


Kebab Daging RM5.00

Kebab juga antara makanan kegemaran Bonda bila ke pasar malam. Kali ni memang agak terkejut sebab harga kebab daging tahun 2019 RM5.00! hahahaha...jika 2,3 tahun dulu masih lagi harganya RM2.50-RM3.00, tapi sekarang tidak lagi. 



Cukuplah hanya 3 item saja Boda kongsikan kenaikan harganya. Jikalau nak disenaraikan, banyak sangat. Kesimpulannya,  tahun 2019 menyaksikan banyak peningkatan harga makanan dan barangan keperluan harian. Bagi yang mempunyai pendapatan isi rumah RM10k mungkin tidak terkesan dengan kenaikan harga barangan dan makanan ini. Tetapi bagi yang pendapatan isi rumah hanya sekitar RM3000.00, ditambah mempunyai anak yang bersekolah, mungkin memberi kesan sedikit sebanyak. Apatah lagi bagi yang tidak berkemampuan untuk bebelanja barangan asas. Bersama-samalah kita berjimat cermat. Kala ini ada juga kedai-kedai yang menawarkan harga yang agak rendah dari harga pasaran. Pilihan kita bersama. Bagaimana kita menyusun 'Lifestyle' kita, adalah terpulang kepada kita sendiri. Biarlah bebelanja mengikut kemampuan.