Header Ads

Panduan Memilih Topeng Muka N95 Untuk Cuaca Jerebu Tahap Tidak Sihat



N95 Respirator

Masih lagi berkisar tentang jerebu yang melanda negara kita semenjak seminggu dua ini. Jerebu yang mengundang masalah kesihatan ini amat merbahaya kepada semua orang. Jadi, ketika keluar dari rumah, tidak kira untuk ketempat kerja atau kemana sahaja, pakailah topeng muka (mask) yang sesuai yang dapat membantu menghalang debu-debu jerebu disedut masuk ke dalam paru-paru yang akan menyebabkan kesihatan terganggu terutama kepada mereka yang mengidap Athma.

Untuk mengetahui tahap IPU (Indeks Pencemaran Udara) di kawasan anda, boleh baca Download MyIPU Apps Untuk Ketahui Kadar Jerebu Di Tempat Anda untuk sebagai langkah berjaga-jaga. Walaubagaimanapun, 'prevention is better then cure' itulah kata pepatah hari ini. Dalam berdepan dengan masalah jerebu yang semakin memburuk ini, langkah keselamatan perlu diambil iaitu pemakaian topeng muka yang sesuai.





Topeng muka bagaimana yang sesuai untuk cuaca jerebu yang tinggi IPU nya ini? Mengapa topeng muka kod N95 Respirator ini paling sesuai untuk digunakan sebagai langkah berjaga-jaga dalam berdepan dengan keadaan jerebu yang boleh menyebabkan kesihatan terjejas?

Pada kebiasaanya ada dua jenis topeng muka yang diperkenalkan iaitu Surgical Mask dan N95 Respirator. Apakah perbezaan bagi kedua-dua topeng muka ini? 





Mengapa 3M™ Particulate Respirator 8210 - N95?


1. NIOSH (Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara) telah meluluskan kecekapan penapisan sekurang-kurangnya 95 peratus ke atas beberapa zarah berasaskan bukan minyak.

2. Reka bentuk dua tali dengan lampiran titik dua dikimpal membantu menyediakan meterai yang selamat.


Respirator klasik partikulat N95 ini boleh diguna dan direka untuk membantu menyediakan perlindungan pernafasan yang selesa dan boleh menapis zarah berasaskan bukan minyak.

Kebiasaanya topeng muka N95 ini digunakan untuk pekerja-pekerja yang bekerja dalam 'construction work' seperti pengisaran, penggergajian, pembalakan atau operasi berdebu. Respirator N95 ini juga dapat membantu mengurangkan pendedahan penyedutan kepada zarah-zarah biologi udara tertentu (contoh: acuan, Bacillus anthracis, Mycobacterium tuberculosis), tetapi tidak dapat menghapuskan risiko terkena jangkitan, sakit atau penyakit.







Sugical Mask (topeng pembedahan)


Perkara yang paling penting untuk diingat mengenai surgical mask adalah bahawa mereka tidak direka untuk lulus ujian yang sesuai. Tujuannya adalah untuk membantu melindungi alam sekitar dan orang-orang berdekatan dari bahan pencemar.


1. Ianya termasuk topeng yang dilabelkan sebagai topeng pembedahan, laser, pengasingan, gigi, atau prosedur perubatan. 

2. Membantu melindungi pemakai terhadap pendedahan kepada mikroorganisma, cecair badan, dan zarah besar di udara.

3. Direka untuk melindungi mulut dan hidung longgar tetapi tidak bersaiz untuk individu yang sesuai


4. Tidak diluluskan oleh NIOSH (Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Kebangsaan).


Perkara yang paling penting untuk diingat mengenai topeng pembedahan adalah bahawa ianya tidak direka untuk lulus ujian yang sesuai. Seperti yang dijelaskan di atas, tujuan mereka adalah untuk membantu melindungi alam sekitar dan orang-orang berdekatan dari pencemar pemakai. Pemakai topeng pembedahan mempunyai jurang di sekitar tepi yang membolehkan banyak zarah kecil memasuki sistem pernafasan pemakai. Malah topeng pembedahan yang ketat akan mempunyai beberapa jurang yang membolehkan zarah-zarah kecil memasuki sistem pernafasan pemakai.

Adalah dinasihatkan untuk memakai N95 respirator sebagai langkah keselamatan dalam berdepan dengan keadaan jerebu yang semakin membahayakan kesihatan. 




20 comments:

  1. Teruk betul kan jerebu skrg ni. Take care ya, stay indoor and minum air banyak. Kat farmasi pun semua sold out mask N95 ni.

    ReplyDelete
  2. ahhh betui kan..ramai yg pakai surgical mask. No point using the wrong mask for the wrong precaution. Baik takyah pakai haha.. Thanks for sharing on the good of this mask.

    ReplyDelete
  3. I'm using Meo mask... imported from New Zealand.. stylish and great to filter out.. a must for hazy days

    ReplyDelete
  4. harga ropeng muka N95 boleh tahan mahal juga jual kat Guardian AEON Shah Alam hr tu, Rm 5.99 satu. Tapi demi keselamatan n kesihatan, melabur lah juga

    ReplyDelete
  5. topeng N95 ni laku keras sekarang. kami di BSN pun dah kena pakai topeng ni dan bank dah bekalkan kepada semua kakitangan. Semoga semuanya akan menjadi baik dan pulih seperti sedia kala.

    ReplyDelete
  6. oo baru tau. biasa bagi budak-budak pakai yang Sugical mask tu ja. sebab tak pernah lagi jumpa jenis N95 tu

    ReplyDelete
  7. malam tadi tengok berita memang diorang nasihatkan cari topeng muka ni, unless kalau memang susah tak jumpa. boleh pakai masak biasa tapi pastikan tertutup bahagian pipi dan mulut dari dimasuki udara tak sihat

    ReplyDelete
  8. sekarang musim jerebu ni memang sesuai sangat pakai topeng mulut tuk elak dari sesak nafas & tapis udara kotor. BBL sendiri dah rasa sakit tekak & mata sejak ipu makin teruk area rumah.. aduh baru tahu beza mask N95 & surgical tu

    ReplyDelete
  9. Good information sharing. Tips ini penting utk musim jerebu NIe. Thank you for sharing this post with us. Have a good day and take care.

    ReplyDelete
  10. Hari ni kita pergi hampir 5 buah farmasi dan kedai yang jual mask semua habis yang N95 ni memang laku keras yer jadi terpaksalah beli yang biasa tu jer wakakakak janji ada hurmmmm

    ReplyDelete
  11. Saya pun bagi suami & anak-anak pakai yang jenis mask N95 ni. Cari siap-siap kat farmasi. Yang surgical mask tu kami pun maklum memang tak sesuai dengan jerebu. N95 la paling bersesuaian & membantu utk melindungi drpd partikel jerebu.

    ReplyDelete
  12. Terima kasih bonda chanteq atas sharing yg berguna saat musim jerebu masih lagi belum pulih. Nur ada juga tegur family members pasal mask n95 ni. Boleh laa share sekali article ni. Tq...

    ReplyDelete
  13. Si Aeysha pun sis suh pakai mask kemana mana. Walaupun dia pakai mask tapi now tgh batuk n selsema. Dia ni mmg tak boleh habus ke jerebu ke..sure sakit. Dah lah nak pt3 ni..haishhh

    ReplyDelete
  14. Jerebu tahun ini baru tahu pasal nama topen muka ini.. Kalau tak, tak ambil port pun selama nie

    ReplyDelete
  15. Terima kasih atas info yg sgt berguna ini. Saya mmg perlukan mask jenis ini sbb saya selalu keluar. Tambah2 pula naik motor. Mmg perlu sgt2.

    ReplyDelete
  16. Setiap kali negara jiran buat kerja gila, ramai yang terima kesannya. Masaalah yang tak dapat di selesaikan sejak dulu lagi. Kesian bila anak balik sekolah ngadu pedih mata. Alhamdulillah, tahun ni sekolah di Penang di istihar cuti di sebabkan jerebu.

    ReplyDelete
  17. Thanks sudi share info yg menarik.. Kadang2 tgok org skrg terutama yg muda mudi ske pakai topeng yg surgery yg pattern punya mse jerebu.. Skrg bukan masa utk berfesyen time2 jerebu. Better guna N95 kan ..

    ReplyDelete
  18. Informasi yg sgt berguna ketika negara skrg dilanda jerebu yg teruk.. Kesihatan diri kena jaga.. Banyak gak sekolah yg terpaksa ditutup demi keselamatan n kesihatan anak2..

    ReplyDelete
  19. Masalahnya kat kedai selalu habis stok kalau musim jerebu macam ni. Stress kita dibuatnya. Negara jiran punya pasal, dengan kita sekali terkena.

    ReplyDelete
  20. Jerebu masih tahap membimbangkan,kan..
    Alhamdulillah kalau setakat dalam kem ni tengok masih okay.
    Cuma suami cakap masa dia keluar ke pekan tu nampak macam berjerebu kuat.
    Kena standby topeng muka yang sesuai,kan..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.