N95 Respirator

Masih lagi berkisar tentang jerebu yang melanda negara kita semenjak seminggu dua ini. Jerebu yang mengundang masalah kesihatan ini amat merbahaya kepada semua orang. Jadi, ketika keluar dari rumah, tidak kira untuk ketempat kerja atau kemana sahaja, pakailah topeng muka (mask) yang sesuai yang dapat membantu menghalang debu-debu jerebu disedut masuk ke dalam paru-paru yang akan menyebabkan kesihatan terganggu terutama kepada mereka yang mengidap Athma.

Untuk mengetahui tahap IPU (Indeks Pencemaran Udara) di kawasan anda, boleh baca Download MyIPU Apps Untuk Ketahui Kadar Jerebu Di Tempat Anda untuk sebagai langkah berjaga-jaga. Walaubagaimanapun, 'prevention is better then cure' itulah kata pepatah hari ini. Dalam berdepan dengan masalah jerebu yang semakin memburuk ini, langkah keselamatan perlu diambil iaitu pemakaian topeng muka yang sesuai.





Topeng muka bagaimana yang sesuai untuk cuaca jerebu yang tinggi IPU nya ini? Mengapa topeng muka kod N95 Respirator ini paling sesuai untuk digunakan sebagai langkah berjaga-jaga dalam berdepan dengan keadaan jerebu yang boleh menyebabkan kesihatan terjejas?

Pada kebiasaanya ada dua jenis topeng muka yang diperkenalkan iaitu Surgical Mask dan N95 Respirator. Apakah perbezaan bagi kedua-dua topeng muka ini? 





Mengapa 3M™ Particulate Respirator 8210 - N95?


1. NIOSH (Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara) telah meluluskan kecekapan penapisan sekurang-kurangnya 95 peratus ke atas beberapa zarah berasaskan bukan minyak.

2. Reka bentuk dua tali dengan lampiran titik dua dikimpal membantu menyediakan meterai yang selamat.


Respirator klasik partikulat N95 ini boleh diguna dan direka untuk membantu menyediakan perlindungan pernafasan yang selesa dan boleh menapis zarah berasaskan bukan minyak.

Kebiasaanya topeng muka N95 ini digunakan untuk pekerja-pekerja yang bekerja dalam 'construction work' seperti pengisaran, penggergajian, pembalakan atau operasi berdebu. Respirator N95 ini juga dapat membantu mengurangkan pendedahan penyedutan kepada zarah-zarah biologi udara tertentu (contoh: acuan, Bacillus anthracis, Mycobacterium tuberculosis), tetapi tidak dapat menghapuskan risiko terkena jangkitan, sakit atau penyakit.







Sugical Mask (topeng pembedahan)


Perkara yang paling penting untuk diingat mengenai surgical mask adalah bahawa mereka tidak direka untuk lulus ujian yang sesuai. Tujuannya adalah untuk membantu melindungi alam sekitar dan orang-orang berdekatan dari bahan pencemar.


1. Ianya termasuk topeng yang dilabelkan sebagai topeng pembedahan, laser, pengasingan, gigi, atau prosedur perubatan. 

2. Membantu melindungi pemakai terhadap pendedahan kepada mikroorganisma, cecair badan, dan zarah besar di udara.

3. Direka untuk melindungi mulut dan hidung longgar tetapi tidak bersaiz untuk individu yang sesuai


4. Tidak diluluskan oleh NIOSH (Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Kebangsaan).


Perkara yang paling penting untuk diingat mengenai topeng pembedahan adalah bahawa ianya tidak direka untuk lulus ujian yang sesuai. Seperti yang dijelaskan di atas, tujuan mereka adalah untuk membantu melindungi alam sekitar dan orang-orang berdekatan dari pencemar pemakai. Pemakai topeng pembedahan mempunyai jurang di sekitar tepi yang membolehkan banyak zarah kecil memasuki sistem pernafasan pemakai. Malah topeng pembedahan yang ketat akan mempunyai beberapa jurang yang membolehkan zarah-zarah kecil memasuki sistem pernafasan pemakai.

Adalah dinasihatkan untuk memakai N95 respirator sebagai langkah keselamatan dalam berdepan dengan keadaan jerebu yang semakin membahayakan kesihatan.