Datuk Mahadzir Lokman Dalam Kenangan

Datuk Mahadzir Lokman Meninggal Dunia

Datuk Mahadzir Lokman meninggal dunia di sebuah hotel diKota Kinabalu, Sabah

Hari ini Malaysia kehilangan permata yang sangat-sangat bernilai dalam dunia penyiaran. Datuk Mahadzir Lokman yang dikenali ramai didapati meninggal dunia di sebuah hotel di Kota Kinabalu, Sabah. Perkara ini disahkan oleh ahli keluarganya sebentar tadi. Adik kepada Allahyarham berkata,
Saya baru hendak berangkat ke Sabah bersama dengan kakak. Apa yang dimaklumkan kepada saya, abang meninggal dunia selepas solat Subuh.
Allahyarham yang memulakan kerjaya di TV3 pada tahun 1984 sebagai penyampai berita dwi bahasa pertama dirangkaian stesen televisyen itu. Beliau disahkan mengidap diabetis dan darah tinggi pernah dilaporkan koma selepas dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Kuala Lumpur.

Pengacara versatile itu seringkali mendapat undangan untuk mengacara pelbagai acara bertaraf antarabangsa kerana kebolehan beliau bertutur lebih dari tujuh bahasa termasuk Perancis, Sepanyol, Itali dan Portugis. Beliau juga pernah di anugerahkan Orde Les Palmes Academiques oleh kerajaan Perancis pada tahun 2006 kerana mempromosikan bahasa dan budaya Perancis.

Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman. 
Al-Fatehah.

Sumber : Berita Harian